1. Använd rätt verktyg
Börja med att registrera din hemsida i Google Search Console.
Tjänsten är helt kostnadsfri och som hjälper hjälper marknadsförare att hålla koll på och upprätthålla webbplatsens placering i Googles sökresultat. Här kan du ta en titt någon gång i månaden för att se att allt ser bra ut eller vilka ändringar du bör göra för att optimera sidan efter nya algoritmer. Om du ska göra stora ändringar på hemsidan är det en bra idé att kolla i verktyget direkt för att se hur sidan syns i sökresultaten.
2. Använd rätt mängd antal ord
Googles robotar läser av sidan hela tiden och ju fler ord den innehåller desto bättre chans är det att roboten förstår innehållet. Dock kommer besökaren väldigt sällan att läsa av innehållet om den innehåller flera tusentals ord. Just på grund av detta finns det en gyllene regel att skriva omkring runt 500 ord. Det är tillräckligt för sökmotorn att kunna förstå innehållet samtidigt som det inte tröttar ut besökaren. De viktigaste principerna är att faktiskt skapa relevant innehåll för de som läser och inte för sökmotorerna, detta även enligt Googles egna principer.
Det finns andra anledningar till att inte ha för långa texter. Det ökar risken att en läsare backar direkt och då får du en högre bounce rate. Personen som ändå läser kanske inte tycker att det känns bra att dela med sig av en så lång text.
3. Bilder är viktigt
Nyckelord i dina bilders alt-texter är otroligt viktigt för att att stärka SEO:n. Detta har också betydelse för när man söker på bilder och hittar lättare om bilderna innehåller alt-text. Se därför till att samtliga bilder på hemsidan har alt-texter.